Doorbraak in gewichtsverlies: Hoe je jojoën voorkomt.

Heb jij ook dat frustrerende jojo-effect ervaren? Misschien zelfs wel meerdere keren. Je wilt graag afvallen, hebt een leuk dieet gevonden en bent goed op weg. Inmiddels ben je ook al een paar kilo afgevallen. En dan is alle moeite voor niets geweest en kom je weer aan. Hoe zit dat nou?

Het is niet dat je het juiste dieet nog niet hebt gevonden, want met veel verschillende diëten is het mogelijk om (tijdelijk) af te vallen. Diëten zijn tijdelijke veranderingen in je dagelijkse voedingspatroon en eetgewoonte. Vele diëten zijn gebaseerd op het wegnemen van een of meerdere belangrijke voedingsstoffen zoals bijvoorbeeld koolhydraatvrij eten. Deze diëten zijn vaak niet in balans met je lichaamsbehoeften. Sommigen zijn zelfs gevaarlijk en claimen effecten die onmogelijk zijn.

Je verliest gewicht bij diëten, dat heb je al ervaren, hoewel niet blijvend en mogelijk ook niet zoals je zou willen. Vind jij het ook zo moeilijk om diëten vol te houden? Het vraagt veel wilskracht en bijvoorbeeld calorieën tellen en kennis van wat juist wel en wat juist niet te eten. Dus je moet constant aandacht besteden aan dat dieet. En dan slaat het vervelende en frustrerende en onvermijdelijke neveneffect van een dieet toe: het jojo-effect.

Waarom jojoot je gewicht met diëten? Het effect van een dieet is dat je lichaam in een staat van alertheid komt, want je krijgt minder voedingsstoffen en minder energie binnen dat het gewend is. Het lichaam komt in een overlevingsmodus en begint het voedsel effectiever te verbranden. Dus met minder voedsel krijg je nog genoeg energie. Echter je lichaam creëert sterke verlangens naar vet en suikerrijk voedsel om aan de hoeveelheid energie te komen die het gewend was. Dat maakt het voor jou nog moeilijker om het dieet vol te houden.

Als je stopt met het dieet omdat je het niet volhoudt of omdat je jouw ideale gewicht hebt bereikt, val je waarschijnlijk, zoals de meeste mensen, weer terug in je gebruikelijke voedingspatroon. Je lichaam veert blij op, de tijd van de recessie is over en start onmiddellijk met het opslaan van extra vet om klaar te zijn voor de volgende ‘winter’. Je lichaam is nou eenmaal zo geprogrammeerd, zoals onze voorouders die nog moesten jagen en voedsel verzamelen, dus eerst flink fysiek actief waren voor hun ontbijt. Hun lichaam en jouw lichaam nog steeds, slaan vet op als brandstof om periodes van weinig, slecht of geen voedsel te kunnen overleven, voor in de winter bijvoorbeeld. Dus je lichaam start met meer vet opslaan dan ooit tevoren, zodra je stopt met je dieet, omdat het zo is geprogrammeerd. Daarom wordt je vaak zwaarder na een dieet dan voordat je ermee startte. En dat kan zelfs nog erger worden in het geval dat je start met (meer) emotioneel eten, omdat je jezelf mogelijk afkeurt omdat je niet in staat was om het (zoveelste) dieet vol te houden. Wees gerust je bent in staat dit patroon te doorbreken.

Wat is dan de sleutel tot succesvol slank worden en slank blijven?

Stop met diëten en ga weer eten. En haal je focus weg van continu denken wat wel en niet goed voor je is om te eten. Maak daarvoor in de plaats weer contact met je lijf en leer weer te luisteren en gehoor te geven aan wat je lichaam aangeeft. Je lichaamswijsheid weet precies wat het nodig heeft om te floreren, om slank, soepel, sterk en vitaal en energiek te zijn. Als je luistert naar deze lichaamswijsheid, voed je het met datgene, wat je van binnenuit ervaart, dat het werkelijk nodig heeft. En dan zal je ervaren dat je lichaam vanzelf een nieuw evenwicht bereikt en behoudt met een slanker, energieker gewicht.

Zorg goed voor je lijf, dan zorgt je lijf goed voor jou.

 

Sharing is caring!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *