Help, we drogen uit en drinken te veel….

Wat, kun je uit drogen terwijl je volop drinkt? Jazeker!

Alcohol is daar een bekend voorbeeld van. Met wijn, bier en andere alcoholhoudende dranken verlies je meer vocht dan je met die glazen naar binnen krijgt. Alcohol werkt vocht afdrijvend, hoe meer je ervan drinkt hoe groter de nadelige effecten hiervan.

En hoe zit het dan met koffie? Koffie heeft slechts een licht vocht afdrijvend effect, eigenlijk moet je alleen eerder plassen. Koffie stimuleert door de cafeïne en kan tijdelijke je concentratie en prestaties verhogen, bij 1-4 kopjes per dag. Drink je meer, teveel koffie, dan heb je kans op hoofdpijn, onrust, trillen, angsten en slaapstoornissen. Vervelende bijverschijnselen bij teveel koffie. Een glaasje water bij de koffie kan mogelijk wat verlichtend werken. Maar waarom zou je zoveel koffie drinken?

Drink geen energiedranken ze staan bol van cafeïne en suikers. Je wordt er hyperactief van en na die energie piek stort je in en is het weer tijd voor een nieuw drankje. De nadelen van deze drankjes zijn zo groot en wegen totaal niet op tegen de tijdelijke piekstaat, zodat je ze beter links kan laten liggen.

“Verslavend” effect koffie, energiedranken en alcohol: Je lichaam raakt geleidelijk gewend aan de stimulerende stoffen in deze dranken. Waardoor je geleidelijk aan hier meer van gaat drinken om hetzelfde effect te krijgen en zo raak je verslaafd. Kan jij nog zonder probleem, zomaar voor dagen, je koffie, je alcohol of je energiedrankjes laten staan?

Te veel frisdranken en ‘gezonde’ vruchtensappen. Al die frisdranken en ook vruchtendranken en sappen brengen veel suikers in je lijf en verstoren jouw bloedsuikerspiegel. Ook die light drankjes waarin de suikers door (chemische) zoetstoffen zijn vervangen hebben een verstorend effect. Ze dragen bij aan overgewicht en zijn ze wel zo dorstlessend?

Wat merk je eerst als je uitdroogt en onvoldoende gehydrateerd bent?

Een van de eerste verschijnselen die je kan merken als je onvoldoende gehydrateerd bent is hoofdpijn. Hoewel hoofdpijnen door allerlei oorzaken kunnen ontstaan, zoals bijvoorbeeld door spanning en stress, is een probaat middel bij hoofdpijn eerst 1-2 glazen water te drinken en even tot rust te komen in plaats van meteen pillen te slikken. Als je onvoldoende gehydrateerd bent kan je minder helder denken en een licht gevoel in je hoofd krijgen of duizelig worden.

Ons lichaam is een prachtig uitgebalanceerd geheel en regelt intern heel veel processen op de automatische piloot, zonder dat we daarnaar om hoeven te kijken. Helaas kan dat verstoord zijn geraakt, door ons veranderende leefstijl. Voeding en drinken zijn overal continu voorhanden en onze focus en aandacht zijn steeds meer naar buiten gericht. Vaak zijn we via onze schermen elders “aanwezig”, weg van de werkelijkheid waar we fysiek zijn. Het contact met ons lichaam zijn we daardoor wat kwijtgeraakt en missen we nogal eens signalen van ons lijf, of interpreteren die verkeerd. Herken jij het dorst signaal van je lichaam nog? Of verwar je dat met het hongergevoel en ga je eten met de kans dat je teveel eet met overgewicht tot gevolg? En wanneer ga je drinken? Als je lichaam dorst heeft of omdat het koffietijd is, of je collega het zoveelste kopje koffie heeft gehaald, of voor de gezelligheid een wijntje, biertje of meer… Hoeveel drink je eigenlijk en waarom?

Wat zijn de gevolgen voor jou en je lichaam als je uitdroogt?

Eerst krijg je dorst en drink je dan niet of onvoldoende of verkeerd, dan kan je last krijgen van hoofdpijn, of een licht gevoel in je hoofd, slechte adem en geïrriteerdheid. Je concentratie vermindert, je kan minder goed denken, je wordt trager, je voelt je moe en loom. Je kan spierkrampen krijgen, de elasticiteit van je huid verminderd (veert niet meteen terug als je eraan trekt), je krijgt last van verstoppingen en je kan flauwvallen. Je bloeddruk gaat omlaag, je hart gaat sneller kloppen of je krijgt hartkloppingen en uiteindelijk falen je organen….

Gelukkig kan je dit allemaal voorkomen: Drink Als Je Dorst Hebt, Vooral WATER.

Suikerhoudende drinken (ook light en zero suiker) frisdranken, vruchtensappen zijn helaas geen goede alternatieven. Ook deze zorgen, na een kortstondige energie boost en goed blij gevoel, voor een terugslag, waardoor je energie zakt, vermoeidheid, hoofdpijn en duizeligheid kan ontstaan.  En energiedranken zijn helemaal uit den boze.

En als je dan toch zin hebt in een wijntje, biertje of ander alcoholhoudend drankje, drink dan bij elke ‘alcoholglas’ ook 1 groot glas water.

En hoeveel drinken is dan wel goed voor je?

Dat is heel persoonlijk en sterk afhankelijk van het weer, warmte en luchtvochtigheid, van je activiteiten en hoeveel je zweet en wat je eet (in veel groenten en fruit zit veel water en voorzien al in een deel van je vochtbehoefte).

Drink standaard dagelijks 1,5 – 2 liter water, dat zijn zo’n 8 grote glazen water per dag. En drink meer water als je dorst hebt.

Breng je lichaam weer in balans en leer weer te luisteren naar je lichaam. Je lichaam weet precies wat het nodig heeft en hoeveel. Het enige wat je hoeft te doen is je ongezonde drinkgedrag te stoppen en weer in te tunen op je lichaamswijsheid.

Deel dit artikel als je anderen ook bewust wil maken van wat en hoeveel ze drinken.

 

Sharing is caring!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *