Snoepje erop?

Heb jij dat nou ook? Zodra je een onplezierige emotie ervaart, heb je plotseling enorme trek in iets zoets, zoals snoep of chocola of een hartige vette snack. Zo sterk dat je dit vrijwel niet kan weerstaan. Je neemt je voor om één stukje te nemen en merkt al gauw dat je niet meer te stoppen bent en door eet tot het op is of je zo vol zit of misselijk bent dat er niets meer bij kan. Het maakt niet uit wat die emotionele pijn veroorzaakt of het nu stress, frustratie, boosheid, verdriet, onzekerheid, schuldgevoel of jaloezie is. Zodra je het ervaart word je eetrespons getriggerd. Troosteten, je hebt het onbewust waarschijnlijk al vele duizenden keren gedaan.

Met het troosteten zijn je emoties tijdelijk gedempt, helaas ook je energieniveau en eigenwaarde. En het is één van de oorzaken van overgewicht en suikerverslaving.

Hoe kom je hieraan en hoe kom je ervan af?

Hoe vaak heb je als kind niet van je moeder “een snoepje erop” gekregen? Het was dé manier om je te troosten als je was gevallen, je pijn had gedaan en verdriet had. Doordat je “een snoepje erop” van jongs af aan zo vaak hebt gekregen is dat ingeprent in je hoofd. En alles wat keer op keer wordt herhaald is een gewoonte geworden en gebeurt op de automatisch piloot of je dat nou wil of niet. Mogelijk heb je die gewoonte zelfs doorgegeven aan je eigen kinderen…

Mijn advies? Stop daar mee! Doorbreek het patroon, en neem je kind gewoon even in je armen en heb even volledig aandacht voor je kind en de pijn en het verdriet en dan zakt het gewoon helemaal weg en is het zo weer over.

En hoe kom je er zelf vanaf?

Je kan het net zo doen, zoals je jouw eigen kind troost, met aandacht. Ga effectief met je emoties om: smoor en demp die emoties niet, maar ervaar je emotie, laat je emotie er even zijn. Dan neemt die vanzelf weer eraf.

Hoe ga jij effectief met je emoties om? Deel je ervaringen in het commentaarveld hieronder.

Sharing is caring!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *